Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Helma Loomans
Bij leiderschap denken we aan sterke visies en strategieën, iemand die de lijnen uitzet en mensen die hen volgen. Persoonlijkheid blijkt een belangrijk onderdeel te zijn. Welke leiders willen wij graag volgen en wat kan je als leider betekenen in crisissituaties?
Een aantal jaren geleden zag ik een kort filmpje van anderhalve minuut over “Emotional Intelligence & Leadership” van Amanda Gore. Uit onderzoek blijkt dat klanten terugkomen bij mensen die ze simpelweg aardig vinden. Voor slechts 20% is van belang welke kwaliteiten je hebt en voor maar liefst 80% gaat het simpelweg om je persoonlijkheid. Wat een eye-opener! Waar tijdens sollicitaties naar een CV gekeken wordt en daarop een eerste selectie wordt gemaakt, blijkt dit dus niet zo’n handige methode voor medewerkers die direct klantcontact hebben. Veel beter is te selecteren op persoonlijkheid tijdens een eerste kennismaking / selectiedag.
De tweede uitkomst van dat onderzoek gaat over leiderschap. Het humeur van de leider bepaalt het humeur van de organisatie. En aangezien klanten terugkomen bij mensen die ze aardig vinden, is het humeur van de leider dus ook bepalend voor het terugkeren van klanten. Interessant is dat we bij een goede baas in eerste instantie misschien denken aan iemand die strategisch sterk is, visionair, resultaatgericht. Maar het is dus zeker net zo belangrijk dat de baas goed gehumeurd is, een opgeruimd karakter heeft, aardig is, goedlachs, geduldig misschien wel. Waar je taken met meerdere directeuren kan verdelen, is dat goede humeur van beide dus van belang.
Maar wat betekent dit in heftige tijden als deze? Natuurlijk hebben eigenaren van organisaties zorgen of frustraties, misschien wel gevoelens van machteloosheid. Hoe kan dat anders in deze bizarre tijden waarbij de hele wereld op zijn kop staat? En authenticiteit en eerlijkheid is heel belangrijk. Ik zie om me heen wel heel duidelijk terug dat als de directie vertrouwen heeft en duidelijkheid geeft (over de zaken waar duidelijkheid over te geven is), dat dit geluid doorsijpelt tot in elk vezeltje van de organisatie en zelfs daar buiten.
Met veel respect kijk ik naar het leiderschap binnen The Hospitalitist. Toen in het voorjaar alle horeca gesloten werd, lag letterlijk binnen 5 dagen een compleet uitgewerkt programma klaar genaamd “Rondje van de Zaak”. Die maandag waren al de eerste webinars, het hele netwerk werd betrokken, iedereen stak de handen uit de mouwen en een nieuw positief initiatief werd werkelijkheid! Het Management Team was ineens allemaal fulltime project manager geworden, de horeca medewerkers waren projectmedewerkers geworden en de enorme flexibiliteit die daar vanuit ging was indrukwekkend. De vibe van iets neerzetten met elkaar, in zo korte tijd, gaf zoveel energie!
Wat de toekomst gaat brengen, weten we niet. Mijn hart is verdrietig om alle (horeca) ondernemers en medewerkers die zoveel onzekerheid en klappen te verduren krijgen. Wat we zullen onthouden als we uit deze tijden komen, is wie ons een gevoel gaf van vertrouwen, wie ons richting gaven om waarde te kunnen toevoegen, met wie we toch tussen alle zorgen door hebben kunnen lachen. Kortom, met wie we dit samen hebben beleefd, misschien wel met een lach en een traan.