Veel cateraars hebben een lege agenda en zijn aan het vechten voor hun bestaansrecht. Terwijl House of Lords tijdens de lockdown een nieuwe locatie overneemt in het prachtige natuurgebied Natura2000 in Den Haag: Villa Ockenburgh!
We vroegen Raymond Talsma, eigenaar van House of Lords, hoe hij en zijn team dit voor elkaar hebben kunnen krijgen en hoe hij naar de toekomst kijkt!
We zijn in Villa Ockenburgh, net 2 dagen open. Dit is een uniek project: In 2012 heeft de buurt de handen ineengeslagen om de historische villa op Buitenplaats Ockenburgh te redden. Een prachtig project waarbij vrijwilligers, studenten, sponsors, donateurs en professionals samenkwamen. En komen, want inmiddels is dit zwaar verwaarloosde Rijksmonument gerenoveerd en nieuw leven ingeblazen. De Buitenplaats is een fijne ontmoetingsplek geworden waar iedereen welkom is en waar van alles te beleven valt. Een pareltje voor bezoekers uit de wijde omtrek.
Bij Villa Ockenburgh doen we dit samen. Stichting en restaurant hebben de krachten gebundeld om maatschappelijk verantwoord ondernemen tot een kernwaarde te maken. De stichting heeft de villa voorzien van duurzame energievoorzieningen, zoals goede isolatie, zonnepanelen en warmtepompen. En het restaurant zet zich in middels een leerwerkbedrijf en een menukaart vol met lokale seizoensproducten.
Hof van Duivenvoorde in Voorschoten waar we met veel van dezelfde doelstellingen werken. Het Louwman Museum waar we naast events de dag exploitatie draaien. En uiteraard het cateringbedrijf House of Lords dat verzorgt inspirerende, stijlvolle en exclusieve catering in de regio Den Haag, Delft, Leiden en omgeving. Helaas ligt het cateringbedrijf door corona op z’n gat.
Het was inderdaad een hele moeilijke tijd, maar dat gold ook voor The Hospitalitist. Onze agenda was erg goed gevuld voor 2020 en ineens is die agenda zo goed als leeg. Ik ben erg dankbaar voor het vele contact en goed om samen te kunnen sparren. Deze onderneming heb ik samen met compagnon Leon Harinck. Ik ben meer van de toekomst en Leon is meer van het heden. Tijdens corona waren de rollen juist omgekeerd. Zelfs de accountant adviseerde ons om niet aan dit project te beginnen. Uiteindelijk geloofden we zo erg in het project mede door het zoveel goed kunnen doen voor de maatschappij.
Voor corona waren we bij wijze van spreken drukker met het bijvoorbeeld twee keer per jaar op vakantie te kunnen gaan. En corona heeft ons ook wel doen beseffen dat er andere dingen heel belangrijk zijn waaronder het goed doen voor anderen en de maatschappij. Leon heeft toen gezegd “we gaan het gewoon doen!”. En ik geloof in hem; we pakken dit mooie project met beide handen aan! Gelukkig hebben we ook een goede relatie met de Rabobank die veel van dezelfde doelen nastreeft. Die zagen er wel brood in en wilden ons financieren. En toen zijn we van start gegaan met dit mega project met 3 restaurants, een containerbar, een kas voor evenementen/bruiloften en uiteraard de Villa met een zalencentrum.
De toekomst is moeilijk te voorspellen want ik heb helaas geen glazen bol. De wereld ziet er nu helemaal anders uit maar ik geloof in groei. Dit kan voor sommige ondernemers betekenen dat ze alles aan de kant moeten zetten en nieuwe business modellen moeten creëren. Ik sprak bijvoorbeeld iemand die maakte maatpakken, die verkoopt hij niet meer, want thuiswerken is de norm. Deze ondernemer is nu gespecialiseerd in casual kleding. Dit is een vorm van omschakelen. Zo zijn er meer bedrijven die een omschakeling moeten maken of aan het maken zijn. Ik denk dat wij ons allemaal op een bepaalde manier moeten aanpassen aan waar wij nu geland zijn.
Wij zijn als bedrijven niet fysiek ziek geweest, maar ik vergelijk de afgelopen periode even met een lang ziektebed. Wat mij opvalt is dat er tijdens een langdurig ziektebed sommige mensen continu contact opnemen om oprecht te vragen hoe het met je gaat. Jullie zijn voor ons zo’n partij en hebben dit heel goed gedaan; in contact blijven ook in moeilijke tijden. We kwamen samen vanuit een piekperiode en nu hebben wij samen een dal meegemaakt. Het is nu de kunst om langzaam weer naar een nieuwe piek toe werken en daar de samenwerking verder op uit te bouwen. Er zijn maar een paar bedrijven die ons gebeld hebben met de vraag hoe het echt met ons gaat. Ik geloof erin als je dit met elkaar kunt delen dan heb je een waardevolle samenwerking en daar hoort The Hospitalitist bij.
Er is nog voldoende werk, maar het ligt niet meer voor het oprapen. Ik denk dat er echt nog wel mooie kansen zijn en die moet je zien liggen. Ons salesteam zat op kantoor en de telefoon rinkelde wel, nu moeten wij creatief zijn om de business binnen te halen. De mensen willen graag activiteiten organiseren. En zolang wij ons als collega’s in de branche aan de corona maatregelen houden, zijn er binnen dit speelveld genoeg kansen om te verzilveren. Daarnaast moet je je als bedrijf transformeren of meebewegen met de marktontwikkelingen.