Leestijd: 4 minuten.
“Never waste a good crisis” – Winston Churchill
Hospitality flexbureaus The Hospitalitist en Match Nederland gaan samen. Per heden zijn de 2 ondernemingen gefuseerd en gaan verder als The Hospitalitist. De samenwerking vindt al plaats sinds 2017, waarbij de ondernemingen elkaar ondersteunen in verschillende projecten. De eerste gesprekken over intensiever samenwerken stammen uit begin 2019. De timing om daadwerkelijk over te gaan tot de ondernemingen samenvoegen is door de coronacrisis perfect. “De onverwachte crisis en het gedwongen tot stilstand komen van de normale werkzaamheden heeft ons de tijd gegeven om de daad bij het woord te voegen en onze toegevoegde waarde voor de markt te verscherpen.” – Aldus Maarten Vooijs, CEO van The Hospitalitist.
Het verschil tussen eigen teams en de flexibele schil is te groot. De beleving van de gast oftewel het product van hospitality ondernemingen is hierdoor niet optimaal. Hogere kosten en lagere omzetten zijn het resultaat. The Hospitalitist komt letterlijk over de vloer. Accountmanagement vindt plaats in house en de ontwikkeling van alle medewerkers wordt verzorgd en uit handen genomen. Hierdoor verdwijnt de kloof tussen het eigen team en de flexibele schil. “Een prachtig model, waar partners direct resultaat van merken” zegt Pepijn Kooiman, founder van Match Nederland. “The Hospitalitist en haar model stonden op mijn eerste bierviltje met ideeën, hoe gaaf om daar nu onderdeel van te zijn. Ik sla zo jaren van ontwikkeling over en kan direct de zelfde werkwijze aanbieden aan de partijen waar mijn flexibele krachten al jaren aan de slag zijn.”
Deze manier van werken zorgt voor hogere tevredenheid en betrokkenheid van medewerker en hierdoor van de gast. Hogere omzetten en lagere kosten zijn het resultaat.
“Doordat wij naast de partner staan, weten wij wat er speelt in een organisatie en weten we waar de behoefte ligt. Zo kunnen wij snel schakelen en ook gelijk ondersteunen met oplossingen voor andere uitdagingen zoals werving, selectie, learning & development, employer branding en zijn wij graag een gesprekspartner op niveau voor de ondernemer c.q. management op het gebied van menselijk kapitaal van een organisatie.” aldus Maarten.
Inkomsten in hospitality fluctueren door de seizoenen heen. De grootste uitdaging voor ondernemingen is om de kosten mee te laten zakken (en stijgen) met de omzet, zodat jaarrond een goed resultaat behaald kan worden en de winst van het ene kwartaal niet in het volgende kwartaal verdampt. Loonkosten zijn een van de grootste kostenposten. De afgelopen maanden met de crisis door corona heeft dit effect pijnlijk blootgelegd en heeft organisaties nog bewuster gemaakt van het efficiënt en flexibel inrichten. Organisaties zijn gedwongen aan het afschalen en zijn op zoek naar flexibilisering. “Zoals we weten komt vertrouwen te voet en gaat het te paard. Wanneer is de omzet weer helemaal op het oude niveau? Hoe snel zal dat gaan? Komt er een nieuwe golf? Logisch dat ondernemingen voorzichtig zijn en kiezen voor een ander model.” Aldus Pepijn. “Ondernemingen zijn gewend aan het beeld van vastigheid als kwaliteit en flexibiliteit als risico. Tijden zijn veranderd en The Hospitalitist biedt hier de oplossing voor. Grotere flexibiliteit, zelfde zo niet betere kwaliteit, op- en af te schalen met je inkomsten mee. Wij noemen dit naar goed voorbeeld van onze mede vennoot Rutger van den Brink het Harmonica model.” En wanneer het vaarwater weer wat constanter is The Hospitalitist ook een zeer geschikte partner voor het opschalen van je team, ook in vaste functies.
Iedere nieuwe generatie heeft specifieke wensen, dus ook de arbeidsgeneratie die nu opkomt. De verschillen in hoe we gewend zijn bedrijven te leiden en de verwachtingen van deze nieuwe generatie verschillen op veel punten. Deze verschillen leiden tot concrete uitdagingen in ondernemingen zoals bezetting, kwaliteit, continuïteit, opvolging en doorstroming.
The Hospitalitist heeft ongeveer 1348 van deze ‘lastpakken’ en over de afgelopen 12 jaar ervaring opgedaan met een nog veel grotere groep. “Ik ga richting de 40 en raak op natuurlijke manier de aansluiting met de tiener en twintiger kwijt,” zegt Maarten lachend. “Door de samenvoeging Match en met eigenaar Pepijn, die zelf in deze doelgroep valt (26) , houden we de aansluiting met jongeren, weten we wat er speelt en kunnen we met beter passende oplossingen komen voor medewerkers en de partnerorganisaties.” Veranderingen zijn van alle tijden, het verschil is dat veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen. Deze trend vereist dat je continue bezig moet zijn met je belangrijkste asset; de medewerker.
“De nieuwe generatie haar wensen zijn specifiek, maar niet onmogelijk om uit te voeren. Het is wel anders. Verwachtingen van een werksituatie zijn anders, met name doordat werk een andere betekenis in mensen hun levens heeft door de verschillende generaties heen. In gesprek zijn en blijven met elkaar helpt dan enorm. Een derde, externe partij naast medewerker en werkgever brengt lucht en maakt de relatie gezonder. Vergelijk het maar met driehoekjes in het voetbal. Zo maken wij organisaties aantrekkelijk en future proof.” Aldus Pepijn.
De grootste groeiremmer is continuïteit. Je herkent waarschijnlijk wel een situatie waarbij je zelf een volgende stap aan het voorbereiden bent voor je organisatie en net op dat moment gaat je operationeel manager weg. Deze functie opnieuw vervullen vraagt veel energie en tijd van je en die volgende stap die je wilde zetten stel je uit. Vaak erger nog: van uitstel komt afstel en die volgende stap die zet je uiteindelijk nooit. Onderzoeken wijzen uit dat goede opvolging en deze opvolging op tijd klaar hebben minimaal 20% rendement kan schelen. The Hospitalitist waarborgt precies dit voor ondernemingen. Zodat jij je kan focussen op andere processen. “Onze organisatie is als netwerk ingericht. Dit betekent dat jij als partner kan rekenen op een snelle oplossing die jou precies past. Afwegingen tussen vast, flexibel en tijdelijk maken wij op basis van data en informatie uit een groot netwerk en veel ervaring. Hier hoef je zelf niet mee bezig te zijn, wij ontzorgen je volledig op dit vlak op basis van de laatste kennis en informatie.” aldus Maarten.
The Hospitalitist doet het liefst zoveel mogelijk bij haar partnerorganisaties intern; accountmanagement, trainingen en bijeenkomsten. “Wij hebben nu door het samengaan met Matchmedewerkers door heel Nederland en kunnen landelijk partnerorganisaties bedienen. Ook hebben wij kantoren in Den Haag, Amsterdam en Amersfoort. Deze dienen echt als ontmoetingsplek voor de medewerkers, wij zien dit niet als regiokantoren, dat is het oude model.” Zegt Pepijn. “Zoveel mogelijk bij de partnerorganisaties zijn, dat is waar we in geloven. Daar gebeurt het. Ook zien we dat medewerkers liever lokaal werken en hun bijdrage leveren aan een organisatie waar ze trots op zijn. Lokaal is het nieuwe mondiaal.”
“In een totaal veranderd landschap met business modellen van concullega’s die nu onder vuur liggen door de wetgever, faillissementen en keuzes die niet gemaakt worden, denken wij onze basis te hebben verstevigd waarmee wij nog meer organisaties met ons vertrouwd niveau van service kunnen bedienen en onze bijdrage kunnen leveren aan een mooie toekomst voor de medewerker en de werkgever. Hospitality en service als voorbeeld voor zoveel mogelijk organisaties” zegt Maarten. “JA de Human Capital Benchmark van Nederland voor service georiënteerde organisaties!” antwoord Pepijn.
We zien de toekomst vol enthousiasme en energie tegemoet. Wij zijn klaar om met, door en voor service te ontzorgen, ook nu, juist nu!
Maarten Vooijs en Pepijn Kooiman – The Hospitalitist
Altijd vooruit, blik op de horizon en stappen blijven zetten, juist in crisistijd. Zie jij mogelijkheden voor jouw organisatie of ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Klik hier voor een kop koffie.