Door: Maarten Vooijs
Leestijd: 3 minuten
“The people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones that do” – Apple Inc.
Een goede visie werkt als een kompas. In veranderende omstandigheden wijst de visie de weg en kan als kapstok dienen voor beslissingen die genomen moeten worden. Een visie is niet alleen voor organisaties weggelegd, ook persoonlijk kan je een duidelijke visie hebben. Een set waarden die deze visie vormen kunnen iedere beslissing in je leven sturen en een welkome wegwijzer zijn.
Om een goede visie op te bouwen kijk je ver weg. Wat zie jij in de toekomst? Hoe zie jij jezelf en hoe interpreteer jij de veranderingen om je heen? Waar leidt dit toe? Kijk of je tot een set waarden kunt komen die je als rode draad kunt onderscheiden in jouw toekomstbeeld.
We zijn vaak niet gewend om door te denken of door te vragen wanneer we een gedachte hebben. Terwijl het waarom achter je gedachte je goed kan helpen in het scherp krijgen van jouw drijfveren. Door na ieder antwoord dat je zelf geeft jezelf de vraag: “Nou en?” te stellen, daag je jezelf uit om dieper na te denken over wat je daadwerkelijk belangrijk vindt en de waarden die jouw leven eigenlijk vormgeven. Wanneer je jezelf een aantal keren bevraagd kom je op je unieke waarden. Een goede visie kun je vanuit deze waarden vormgeven.
Een voorbeeld is: je houdt van gezelligheid. Je vraagt jezelf af: “Nou en?”, uit je antwoord blijkt dat je van gezelligheid houdt omdat jij gezelligheid associeert met mensen om je heen en dat vind je fijn. Je vraagt jezelf weer af: “Nou en?”. Nu blijkt dat je wanneer je gezelligheid ervaart als je mensen om je heen hebt, dit altijd mensen zijn met wie je een sterke verbinding voelt. Je vraagt jezelf opnieuw af: “Nou en?” Na een tijdje denken vind je voor jezelf uit dat een sterke verbinding met anderen jou helpt om jezelf zeker te voelen. In dit voorbeeld blijkt dat een gedachte over gezelligheid een hele specifieke reden heeft, namelijk jezelf zeker voelen. Dit kan een goede aanwijzing zijn voor jouw visie.
Wat is voor jou belangrijk? Een goede manier om hierachter te komen is om bij jezelf te voelen of je ergens energie van krijgt of dat het misschien juist energie kost. Je ontwikkelt hiermee je bewuste beleving. Als je weet wat je energie geeft en kost kun je gemakkelijker kiezen voor de dingen die je energie geven en de zaken die je energie kosten makkelijker laten.
Soms merken we dat we makkelijk beïnvloedbaar zijn in bepaalde situaties. Ongemerkt kan dit aardig wat energie kosten. Energie die we liever anders zouden besteden. Beïnvloed worden is heel normaal en menselijk, denk maar eens aan je lievelingsreclame. Het is wel mogelijk hier iets aan te doen. Wanneer je weet wat aan anderen jou energie kost en oplevert, kijk dan eens of je specifiek die dingen die energie opleveren ook in je eigen leven kan opnemen. Vaak gaat het hier over gedrag, gedrag dat energie gevend of inspirerend werkt. Hoe kun je dit in je eigen gedrag borgen?
Wanneer je goed weet welke personen en situaties jou energie opleveren zul je deze personen en situaties ook automatisch meer gaan opzoeken. Je merkt dat je meer energie hebt en dat zaken makkelijker worden. Vaak kunnen deze personen en situaties ook bijdragen aan het scherper maken van jouw toekomstbeeld. Praat over jouw visie. Deel hoe je de wereld ziet en luister naar hoe andere dit ervaren. De gedachten en inzichten van anderen kunnen jou weer helpen om je eigen visie aan te scherpen. Dit geldt ook voor organisaties. Zoek actief naar best practices die in lijn liggen met jouw beelden.
Volgens Patrick van der Pijl, CEO van Business Model Innovation, geeft je visie het meeste inspiratie als je hem kunt vormen als strijdkreet. Probeer je visie kort en krachtig te houden. Een visie kan over tijd verscherpen en dit is positief, schroom dus ook niet om je visie bij te stellen. Een goede tool om je te helpen een visie te creëren of te verscherpen is het Bold Steps Vision Canvas van Strategyzer.com. Dit model laat je visueel een paar stappen doorlopen die rekening houden met verschillende factoren die van invloed zijn op hoe jij de wereld beziet.
Een unieke visie is als een goed werkend kompas dat je in deze snel veranderende wereld de weg kunt wijzen. Een kapstok voor juiste, snelle beslissingen die in lijn liggen met je doelstellingen in je eigen leven of je organisatie. Vraag door, wees nieuwsgierig. Het helpt hierin om anderen te betrekken en dit samen te doen. Wees je bewust welke personen en situaties je energie opleveren en kosten. Borg je gedrag dat energie oplevert.