Leestijd: 4 minuten
Geschreven door: Rutger van den Brink
Eén op vijf horeca medewerkers heeft onze mooie branche verlaten. En juist nú zijn ze weer hard nodig!
Afname van werkzame mensen binnen de horeca is natuurlijk een logische ontwikkeling, dit gezien het feit dat er door de lockdown simpelweg geen werkzaamheden binnen de standaard horeca-activiteiten waren. Wij geloven dat je als organisatie niet bang hoeft te zijn voor een te kort aan talentvolle mensen, graag deel ik je mijn visie om de “war for hospitality talent” te winnen!
De feiten op een rijtje
Volgens de Stichting Horeca Vakbekwaamheid waren er voor de coronacrisis 466.000 mensen werkzaam in de horeca. Nu zijn dat er 340.000, ruim 120.000 mensen minder! Deze krapte op de arbeidsmarkt wordt ook alweer iets meer gevoeld door organisaties: ruim 12 % heeft er nu, na een jaar recessie, last van. Deze tekorten zijn ontstaan doordat organisaties geen werkgarantie en dus geen baanzekerheid of toekomstperspectief konden bieden. Zo zijn veel horecamensen een baan gestart in een andere sector. Nu de versoepelingen toenemen zijn vakbekwame hospitality talenten weer hard nodig. Al helemaal met het oog op de verwachte drukte vanaf dit najaar. Tijdens de Eventsummit bij onze partner de Jaarbeurs sprak ik veel van mijn branchecollega’s die een enorme uitdaging ervaren voor wat komen gaat. Hele bizarre situatie van stilstand tot vloedgolf aan activiteiten.
Behoeftes en ervaringen zijn “nieuw”
Binnen de hospitality branche zijn er veel veranderingen. Van covid protocollen gedurende de gastenreis tot aan het bestellen via een QR code. En welke verwachting heeft de gast qua service en beleving na helemaal vervreemd te zijn geweest van service in een mooie zaak? Proces en beleving zijn dus nieuw. Deze veranderingen vragen veel aanpassingsvermogen van je team en daarnaast hechten de medewerkers nog meer waarde aan de balans werk en privé waarbij marathondagen bijna niet meer in te denken zijn, maar wellicht wel wenselijk/noodzakelijk door een tekort aan collega’s. Maak oprecht die verbinding met je medewerkers en bespreek hun actuele behoeftes, neem ze mee in alle veranderingen die zijn doorgevoerd en de ontwikkelingen die er binnen jouw organisatie spelen. Belangrijk om dit te verbinden met de geschetste verwachtingen van de “nieuwe” gast en de “nieuwe” medewerker en pas hier je werkproces op aan.
Zet het DNA en de cultuur van je bedrijf op één
Om te overleven was het voor veel organisaties helaas de noodzaak om afscheid te nemen van (een deel) van het team waar je zoveel van bent gaan houden en die de cultuur en DNA ademden. Nu is het juist weer de noodzaak om het juiste talent aan jouw organisatie te binden! Een team met nieuwe mensen, online ingewerkt en zonder operationele praktijkervaring. Uiteraard is een lekker salaris fijn maar laten wij onze branche nu eens aantrekkelijk maken door verrassende secundaire zaken en een warme bedrijfscultuur. Een cultuur gaat niet over één nacht ijs maar het is nooit te laat om te starten. Zorgen voor ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, training op specialisme en geef mensen vrijheid in het maken van beslissingen. Vier gezamenlijk successen op een ludieke manier waardoor iedereen onderdeel wil zijn van jouw avontuur!
Beweeg mee voor succes
Met de versoepelingen voor de deur zal er een enorme drukte binnen onze mooie branche ontstaan. De balans tussen beschikbaar talent en de vraag vanuit de mooiste organisatie loopt scheef. In deze disruptieve tijd is het dan ook erg belangrijk om mee te bewegen naar de behoeftes van je medewerkers! Zorg voor een hooggewaardeerde bedrijfscultuur, investeer in training en coaching en betrek talent bij de ontwikkelingen van je organisatie om draagvlak en ownership te creëren. Zo win jij de “war for hospitality talent”!